Standardy Ochrony Małoletnich


w Chrześcijańskim Stowarzyszeniu Dzieci i Młodzieży Nowe Pokolenie

Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez osoby opiekujące się dziećmi w Chrześcijańskim Stowarzyszeniu Dzieci i Młodzieży Nowe Pokolenie jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Każda osoba zaangażowana w służbę dla dzieci traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez kogokolwiek wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. 

Osoby zaangażowane w służbę dzieciom oraz wszyscy pracownicy i wolontariusze działają w ramach obowiązującego prawa, statutu Stowarzyszenia oraz swoich kompetencji. Niniejsze Standardy nie naruszają autorytetu Rodziców, mają jedynie wzmacniać współpracę z Rodzicami i ich poczucie bezpieczeństwa, kiedy powierzają Stowarzyszeniu swoje dzieci na czas zajęć.

1. Definicje

  • Stowarzyszenie – Chrześcijańskie Stowarzyszenie Dzieci i Młodzieży Nowe Pokolenie z siedzibą w Bytomiu, KRS: 0000320274, zwane dalej Stowarzyszeniem
  • Spotkanie – każde wydarzenie organizowane lub współorganizowane przez Stowarzyszenie w tym lekcje, spotkania, wyjazdy, szkolenia i wędrówki.
  • SOM – Standardy Ochrony Małoletnich w Stowarzyszeniu.
  • Dziecko (osoba małoletnia) – osoba poniżej 18 roku życia biorąca udział w zorganizowanych formach zajęć prowadzonych przez Stowarzyszenie.
  • Rodzic – rodzic dziecka lub jego prawny opiekun.
  • Zarząd – zarząd Stowarzyszenia.
  • Koordynator SOM – osoba wyznaczona przez Zarząd do stosowania SOM. Prezes może zastępować Koordynatora SOM.
  • Grupa Interwencyjna – grupa dorosłych osób w Stowarzyszeniu odpowiedzialna za przeprowadzanie interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia dzieci. Grupę tą może zastępować Zarząd.
  • Pracownik – każda osoba pełnoletnia sprawująca w Nowym Pokoleniu opiekę nad dziećmi podczas organizowanych przez Stowarzyszenie zajęć. Obejmuje to zarówno osoby zatrudnione, jak i wolontariuszy.
  • Rejestr – Rejestr Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym prowadzony przez Ministra Sprawiedliwości – dostępny na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości.
  • Sąd – Sąd Rejonowy III Wydział Rodzinny i Nieletnich pod adresem Bytom, Piekarska 1.
  • Krzywdzenie dziecka – popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka lub zagrożenie dobra dziecka.

2. Zasady bezpiecznych relacji pracownik – dziecko

  1. Każde dziecko, bez względu na status społeczny, wyznanie religijne, pochodzenie etniczne i narodowościowe, niepełnosprawność lub specjalne potrzeby edukacyjne, jest traktowane w Stowarzyszeniu z takim samym szacunkiem i troską oraz podlega takim samym standardom ochrony.
  2. Dozwolonymi zachowaniami wobec dzieci są:
      • poklepanie po ramieniu;
      • przybicie piątki, danie żółwika itp;
      • głaskanie po głowie;
      • przytulanie np. na przywitanie;
      • branie na kolana;
      • trzymanie za dłoń lub nadgarstek np. w celu przeprowadzenia przez ulicę;
      • zareagowanie zdecydowanym, spokojnym tonem głosu na niewłaściwe zachowania dziecka lub naruszające zasady obowiązujące na danym spotkaniu.
  3. Kontakt fizyczny z małoletnim nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się z gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy.
  4. Każde działanie wobec dziecka, które werbalnie lub niewerbalnie sygnalizuje, że nie akceptuje danego zachowania (np. wybranej formy przywitania czy pogłaskania) powinno być od razu przerwane i zaniechane na przyszłość.
  5. Niedozwolone zachowania wobec dzieci to:
      • nieuzasadniony krzyk;
      • obrażanie;
      • celowe zawstydzanie dziecka;
      • sarkazm;
      • niewłaściwe uwagi dotyczące dziecka lub jego rodziców;
      • nieuzasadniona przemoc fizyczna sprawiająca dziecku ból jak uderzenie, drapanie, szarpanie itp.
      • zachowania wskazane przez Rodzica dziecka przekazane na piśmie.
  6. Użycie siły fizycznej, podniesionego głosu lub krzyku jest dopuszczalne w przypadku zagrożenia zdrowia lub życia, a także w sytuacji, gdy istnieje podejrzenie, że dziecko może wyrządzić sobie krzywdę lub skrzywdzić inną osobę, w tym inne dziecko lub dorosłego. W takich przypadkach Pracownik ma prawo do spontanicznej reakcji zgodnie z własnym sumieniem, w sposób, który uzna za najbardziej odpowiedni i dostosowany do swoich możliwości.
  7. Ze względu na charakter działalności Stowarzyszenia, kontakt z dziećmi uczestniczącymi w naszych spotkaniach może odbywać się za pomocą różnych komunikatorów, takich jak SMS-y, Messenger, WhatsApp, Facebook, TikTok itp. Służą one głównie do budowania dobrych relacji oraz informowania o nadchodzących wydarzeniach organizowanych przez Stowarzyszenie. Rodzice dzieci wyrażają zgodę na takie kontakty wcześniej. Jeśli pojawią się jakiekolwiek podejrzane lub niepokojące rozmowy, są one natychmiast zgłaszane Koordynatorowi SOM.
  8. Dozwolone są, poza wydarzeniami organizowanymi przez Stowarzyszenie, spontaniczne spotkania Pracownika z dzieckiem np. przypadkowe spotkanie na ulicy i zamienienie kilku zdań. Takie spotkania nie mogą odbywać się w miejscach nieodpowiednich.
  9. Pracownik może prowadzić rozmowę z dzieckiem na osobności, ale drzwi do pomieszczenia nie mogą być zamknięte na klucz.
  10. W przypadku, gdy Pracownik odwozi dziecko ze spotkania pod jego dom, Rodzic dziecka musi wcześniej wyrazić na to zgodę na piśmie, poprzez wiadomość tekstową lub telefoniczną. Rodzic wcześniej jest informowany o miejscu pobytu, godzinie wyjazdu i powrotu.
  11. W przypadku noclegu zabronione jest nocowanie jednego Pracownika i jednego dziecka w tym samym pokoju. Dopuszcza się nocowanie Pracownika z grupą dzieci we wspólnej sali.

3. Wymogi bezpiecznych relacji dziecko – dziecko

  1. Zachowaniami akceptowalnymi w relacjach dziecko – dziecko są wszystkie zachowania, które Pracownik opiekujący się grupą uznaje za bezpieczne i właściwe.
  2. Zachowaniami niedozwolonymi są:
      • wszelkie formy przemocy fizycznej, słownej i niewerbalnej;
      • znęcanie się lub inne nieodpowiednie zachowanie;
      • wywieranie presji na dziecko;
      • używanie wulgaryzmów;
      • poniżanie i krytykowanie;
      • obrażanie lub złośliwe komentarze jednego dziecka na temat drugiego;
      • przeszkadzanie innym dzieciom w spotkaniach lub ich rozpraszanie;
      • zachęcanie do łamania zasad grupy.
  3. Dzieci przed spotkaniami informowane są o obowiązujących zasadach oraz o konsekwencjach wynikających z ich nieprzestrzegania. Jeśli dziecko swoim zachowaniem narusza zasady ustalone podczas spotkań, Pracownik informuje dziecko o przekroczeniu zasad i stosuje kary adekwatne do przekroczonych zasad np. wyłącza dziecko z zajęć i odprowadza do Rodziców.
  4. Jeśli dziecko swoim zachowaniem utrudnia lub uniemożliwia prowadzenie spotkania, Pracownik komunikuje naruszenie zasad grupy, rozmawia z dzieckiem oraz zachęca je do zmiany postawy. W przypadku braku poprawy w zachowaniu dziecka jest ono odprowadzane do Rodzica lub Rodzic zostaje wezwany do odbioru swojego dziecka.

4. Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu

  1. Nie udostępniamy dzieciom urządzeń z dostępem do Internetu. Wyjątkiem są Wolontariusze.
  2. Na czas pracy Wolontariusza nieletniego (poniżej 18 roku życia) urządzenia elektroniczne z dostępem Internetu udostępniamy z „dostępem nadzorowanym”, czyli z blokadą na pozostałe aplikacje poza tą jedną, używaną do wykonania jego pracy. Dla przykładu, jeśli Wolontariusz na spotkaniu jest odpowiedzialny za robienie zdjęć smartfonem Stowarzyszenia, to na tym smartfonie udostępniana jest tylko aplikacja „Aparat”. Dostęp do pozostałych aplikacji jest zablokowany w tym także do aplikacji z dostępem do Internetu.
  3. Udostępniona w Stowarzyszeniu sieć Wi-Fi jest zabezpieczona hasłem. O treściach, do których ma dostęp dziecko, decyduje jego rodzic. Jednak, jeśli Pracownik zauważy na urządzeniu dziecka treści szkodliwe lub zagrażające mu, powinien o tym powiadomić Koordynatora SOM, który podejmie dalsze kroki.
  4. Dzieci przebywające w siedzibie Stowarzyszenia mogą posiadać własne urządzenia elektroniczne (np. smartfon, zegarek, tablet). Podczas zajęć budujemy relacje, uczymy się współpracy w grupie i szacunku do każdej osoby, dlatego zazwyczaj jedna z zasad to „wyłączamy telefony”. Jeśli podczas spotkań prowadzona jest aktywność wymagająca użycia np. smartfonu przez dzieci, to o użyciu tych urządzeń decyduje osoba prowadząca zajęcia i dotyczy to tylko tej aktywności.
  5. Dzieci uczestniczące w spotkaniach Stowarzyszenia są zachęcane przez Pracowników, do nawiązywania osobistych relacji z rówieśnikami, wspólnych gier i zabaw, które budują pozytywne relacje wzajemne.
  6. Na elektronicznych urządzeniach Stowarzyszenia nie ma szkodliwych treści.

5. Zasady i procedura interwencji oraz osoby odpowiedzialne.

  1. Konieczność zgłoszenia danego przypadku za pośrednictwem wewnętrznej procedury zachodzi gdy:
      • Pracownik podejrzewa, że dziecko jest krzywdzone;
      • dziecko ujawniło, że doświadcza krzywdzenia;
      • zgłoszono podejrzenie krzywdzenia dziecka przez kogoś z Pracowników;
      • zgłoszono podejrzenie krzywdzenia dziecka przez inne dziecko.
  2. Osoba, która zauważy lub podejmie wiedzę o zachowaniu niedozwolonym, niezwłocznie powiadamia o tym Koordynatora SOM. Mogą to być sytuacje m.in.:
      • krzywdzenie dziecka w jego środowisku np. w jego domu lub w szkole;
      • podejrzane relacje pracownik-dziecko;
      • krzywdzenie dziecka na spotkaniach Stowarzyszenia.
  3. Koordynator SOM po przyjęciu zgłoszenia i uznaniu, że dany przypadek wymaga interwencji, zwołuje zebranie Grupy Interwencyjnej.
  4. Grupa Interwencyjna omawia dany przypadek i według uznania podejmuje kolejne kroki w celu udzielenia wsparcia poszkodowanemu dziecku.
  5. Koordynator SOM sporządza notatkę o zaistniałej sytuacji.
  6. Grupa Interwencyjna może zalecić przeprowadzenie rozmowy wyjaśniającej; taką rozmowę przeprowadza Koordynator SOM. Mogą to być m.in.:
      • rozmowa z dzieckiem krzywdzonym;
      • rozmowa z Rodzicami krzywdzonego dziecka;
      • rozmowa z osobą podejrzaną o krzywdzenie.
  7. Z każdej swojej czynności Koordynator SOM sporządza notatkę.
  8. Budujemy dobrą relację z dziećmi i informujemy je o tym, że w razie potrzeby z każdą sprawą mogą się do nas zwrócić.
  9. Dokumenty ze zgłoszeń i przeprowadzonych interwencji przechowywane są w siedzibie Stowarzyszenia w Bytomiu przy ul. Pułaskiego 48/9 zgodnie z zasadami RODO.
  10. Jeśli zgłoszenie dotyczy zachowania Koordynatora SOM, to procedura przeprowadzana jest przez Prezesa.
  11. Jeśli działania Grupy Interwencyjnej okażą się nieskuteczne, Koordynator SOM informuje odpowiednie służby – w szczególności policję, ośrodek pomocy społecznej lub sąd.

6. Zasady przeglądu i aktualizacji standardów

  1. Standardy Ochrony Małoletnich są poddawane przeglądom i aktualizacji nie rzadziej niż co 2 lata.
  2. W przypadku konieczności aktualizacji Standardów Koordynator SOM zwołuje spotkanie ewaluacyjne. Uczestniczy w nim Grupa Interwencyjna. Koordynator SOM może również zaprosić na spotkanie ewaluacyjne Pracowników pracujących z dziećmi, Rodziców dzieci i dzieci.

7. Przygotowanie personelu do stosowania standardów

  1. Zarząd Stowarzyszenia przygotowuje i zatwierdza Standardy Ochrony Małoletnich.
  2. Po przygotowaniu SOM Koordynator SOM przeprowadza szkolenie z Pracownikami, którzy pracują wśród małoletnich.
  3. Każdy Pracownik przed rozpoczęciem pracy z dziećmi przechodzi szkolenie, którego celem jest zapoznanie się ze Standardami Ochrony Małoletnich w Stowarzyszeniu. Odbycie szkolenia potwierdza stosownym oświadczeniem w formie pisemnej.
  4. Prezes Stowarzyszenia weryfikuje Pracowników celem spełnienia przez nich wymagań określonych w Dz. U. 2016 poz. 862 ustawa z dnia 13 maja 2016 o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich. Weryfikacja ta obejmuje:
      • sprawdzenie Pracownika w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym;
      • przedstawienie przez Pracownika zaświadczenia o niekaralności, oświadczenia o miejscu zamieszkania lub innego dokumentu w zależności od podstawy prawnej.
  5. Dokumenty te przechowywane są zgodnie z przepisami RODO w siedzibie Stowarzyszenia, Bytom, Pułaskiego 48/9.

8. Udostępnianie SOM Rodzicom

  1. SOM są dostępne na stronie internetowej Stowarzyszenia www.nowepokolenie.org.pl oraz w placówce w Cypisku, Bytom, Wrocławska 76/2.
  2. SOM w wersji skróconej są udostępnione w placówce w Cypisku, Bytom, Wrocławska 76/2.